تندرستی و سلامتی سرمایه است

سلام خوش آمدید

سرطان مغز استخوان چیست؟

شنبه, ۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۲۶ ق.ظ

سرطان مغز استخوان که به عنوان مولتیپل میلوما نیز شناخته می شود، نوعی سرطان است که بر سلول های پلاسما در مغز استخوان تأثیر می گذارد. مغز استخوان بافت اسفنجی است که در داخل استخوان ها یافت می شود و مسئول تولید سلول های خونی از جمله گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها است. سلول‌های پلاسما نوعی گلبول سفید هستند که آنتی‌بادی‌هایی برای مبارزه با عفونت‌ها تولید می‌کنند. در سرطان مغز استخوان، سلول‌های پلاسما سرطانی می‌شوند و شروع به تکثیر غیرقابل کنترل می‌کنند و سلول‌های خونی سالم در مغز استخوان را از بین می‌برند.

علائم سرطان مغز استخوان می تواند شامل درد استخوان به خصوص در پشت و دنده ها، خستگی، ضعف، عفونت های مکرر و کم خونی باشد. از آنجایی که سلول‌های پلاسما سرطانی آنتی‌بادی‌های غیرطبیعی تولید می‌کنند، بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان ممکن است مشکلات کلیوی را نیز تجربه کنند، زیرا آنتی‌بادی‌های غیرطبیعی می‌توانند به کلیه‌ها آسیب بزنند.

تشخیص سرطان مغز استخوان معمولاً شامل ترکیبی از آزمایش‌ها، از جمله آزمایش خون و ادرار، بیوپسی مغز استخوان و آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن است. پس از تشخیص، آزمایش های مرحله بندی برای تعیین وسعت سرطان و ایجاد یک برنامه درمانی انجام می شود.

درمان سرطان مغز استخوان معمولاً شامل ترکیبی از درمان‌ها از جمله شیمی‌درمانی، درمان هدفمند و پیوند سلول‌های بنیادی است. شیمی درمانی شامل استفاده از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی است و می تواند به روش های مختلفی از جمله خوراکی، داخل وریدی یا مستقیماً در نخاع انجام شود. درمان هدفمند شامل استفاده از داروهایی است که ژن ها یا پروتئین های خاصی را در سلول های سرطانی هدف قرار می دهند تا از رشد و تقسیم آنها جلوگیری کنند. پیوند سلول های بنیادی شامل استفاده از سلول های بنیادی سالم اهداکننده برای جایگزینی مغز استخوان آسیب دیده است.

در برخی موارد، ممکن است از پرتودرمانی برای درمان سرطان مغز استخوان نیز استفاده شود. این شامل استفاده از ذرات پر انرژی برای کشتن سلول های سرطانی و کوچک کردن تومورها است. پرتودرمانی را می توان به صورت خارجی، با استفاده از دستگاهی برای هدایت پرتو به سمت سرطان، یا به صورت داخلی، با استفاده از مواد رادیواکتیو که مستقیماً در ناحیه آسیب دیده قرار می گیرد، انجام داد.

علاوه بر این درمان‌های سنتی، آزمایش‌های بالینی نیز ممکن است گزینه‌ای برای بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان باشد. کارآزمایی‌های بالینی مطالعات تحقیقاتی هستند که درمان‌ها و درمان‌های جدید را آزمایش می‌کنند و می‌توانند به بیماران دسترسی به درمان‌های پیشرفته‌ای را ارائه دهند که ممکن است در غیر این صورت در دسترس نباشد.

برای بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان بسیار مهم است که با تیم مراقبت های بهداشتی خود همکاری نزدیک داشته باشند تا یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای فردی آنها ایجاد کنند. عواملی مانند مرحله سرطان، سلامت کلی بیمار، و ترجیحات شخصی آنها، همگی در هنگام تهیه یک برنامه درمانی در نظر گرفته می شوند.

به طور خلاصه، سرطان مغز استخوان یا مولتیپل میلوما، نوعی سرطان است که بر سلول‌های پلاسما در مغز استخوان تأثیر می‌گذارد. معمولاً از طریق ترکیبی از آزمایش‌های خون و ادرار، بیوپسی مغز استخوان و آزمایش‌های تصویربرداری تشخیص داده می‌شود. درمان سرطان مغز استخوان اغلب شامل ترکیبی از شیمی‌درمانی، درمان هدفمند، پرتودرمانی و پیوند سلول‌های بنیادی است و بیماران ممکن است در آزمایش‌های بالینی شرکت کنند. همکاری نزدیک با یک تیم مراقبت های بهداشتی برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی که متناسب با نیازهای فردی بیمار است، ضروری است.

منبع مطلب مجله پزشکی سلامتی زندگی سبز می باشد.

  • آرزو تهرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی