تندرستی و سلامتی سرمایه است

سلام خوش آمدید

فواید شیردهی به نوزاد در پیشگیری از سرطان سینه

يكشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸ ق.ظ

شیردهی یک فرآیند طبیعی است که توسط آن مادران به نوزادان خود شیر می دهند. این فقط تغذیه نیست، بلکه چندین مزیت دیگر نیز دارد، یکی از مزایای آن شامل تاثیر آن بر پیشگیری از سرطان سینه است. شیردهی به عنوان یک عامل محافظتی در برابر سرطان سینه به ویژه پس از یائسگی عمل می کند.

چگونه شیردهی از سرطان سینه پیشگیری می کند؟
شیردهی نقش اساسی در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه دارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن سرطان آمریکا، تغذیه طولانی مدت با شیر مادر می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حدود 4.3 درصد به ازای هر کودکی که تا به حال به دنیا آمده یا شیر داده، کاهش دهد. این تأثیر با هر کودک اضافی و برای هر سال شیردهی اضافی افزایش می یابد.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد می‌کند که زنانی که هرگز باردار نشده‌اند یا آن‌هایی که فقط یک بار زایمان کرده‌اند در مقایسه با زنانی که چند فرزند داشته‌اند یا برای مدت طولانی‌تری از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند. هورمون های مسئول تولید شیر، پرولاکتین و استروژن، رشد تومورهای سینه را در دوران شیردهی سرکوب می کنند. علاوه بر این، تغذیه با شیر مادر ممکن است بر عوامل ژنتیکی مؤثر بر خطر سرطان سینه نیز تأثیر بگذارد.
فواید شیردهی برای سلامت زنان:
1. پیشگیری از سرطان سینه: همانطور که در بالا گفته شد، شیردهی احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. این فقط یک مزیت نیست. فواید متعددی در رابطه با سیستم تولید مثل و سلامت کلی دارد.
2. مدیریت وزن: تغذیه با شیر مادر به حفظ وزن سالم بعد از زایمان کمک می کند که از چاقی و بیماری های مرتبط مانند دیابت، بیماری قلبی و غیره جلوگیری می کند.
3. رحم را تقویت می کند: انقباضات منظم در دوران شیردهی به تقویت رحم کمک می کند و زمان لازم برای بهبودی پس از زایمان را کوتاه می کند.
4. خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد: هر چه مدت شیردهی یک زن بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان تخمدان در او کاهش می یابد.
5. تقویت ایمنی: تغذیه با شیر مادر در برابر عفونت ها محافظت می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند.
6. فشار خون بالا را کاهش می دهد: با کاهش فشار بر قلب و سیستم عروقی، به ویژه پس از سزارین، به حفظ سطح فشار خون طبیعی کمک می کند.
نتیجه:
زندگی سبز می نویسد که شیردهی فقط تغذیه نیست، بلکه رویکردی جامع به سلامت زنان است. فواید متعددی از پیشگیری از سرطان سینه تا تقویت ایمنی دارد. بنابراین، باید به هر طریقی مورد تشویق و حمایت قرار گیرد، زیرا ثابت شده است که یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ارتقای سلامت عمومی در سراسر جهان است.

  • آرزو تهرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی