تندرستی و سلامتی سرمایه است

سلام خوش آمدید

مولتیپل میلوما (سرطان سلول‌های پلاسما)

شنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۴ ق.ظ

مولتیپل میلوما نوعی سرطان است که بر سلول‌های پلاسما که نوعی گلبول سفید در مغز استخوان هستند، تأثیر می‌گذارد. سلول های پلاسما مسئول تولید آنتی بادی ها هستند که پروتئین هایی هستند که به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. با این حال، در مورد مولتیپل میلوما، سلول های پلاسما بدخیم می شوند و شروع به تکثیر غیرقابل کنترل می کنند که منجر به تجمع پروتئین های غیر طبیعی در خون و مغز استخوان می شود.

علت دقیق مولتیپل میلوما هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که علت آن ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دارای جهش های ژنتیکی خاص هستند بیشتر در معرض ابتلا به مولتیپل میلوما هستند و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص و اشعه نیز ممکن است این خطر را افزایش دهد.

علائم و نشانه‌های مولتیپل میلوما می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما اغلب شامل درد استخوان، به‌ویژه در ناحیه پشت و دنده‌ها، خستگی، ضعف، عفونت‌های مکرر و کم‌خونی است. برخی از افراد ممکن است کاهش وزن و مشکلات کلیوی را نیز تجربه کنند.

توجه به این نکته ضروری است که مولتیپل میلوما ارثی نیست و مسری نیست. با این حال، داشتن یکی از اعضای خانواده مبتلا به مولتیپل میلوما ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

تشخیص مولتیپل میلوما معمولاً شامل ترکیبی از آزمایش های خون و تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و اسکن PET است. این آزمایشات می تواند به پزشکان کمک کند تا میزان سرطان و گسترش آن به سایر قسمت های بدن را تعیین کنند.

مولتیپل میلوما معمولاً بر اساس سیستم مرحله‌بندی بین‌المللی (ISS) مرحله‌بندی می‌شود که فاکتورهایی مانند میزان سرطان در مغز استخوان، سطح پروتئین در خون و وجود علائم را در نظر می‌گیرد. مراحل از مرحله 1 که اولین مرحله است تا مرحله 4 که پیشرفته ترین است را شامل می شود.

درمان پزشکی مولتیپل میلوما معمولاً شامل ترکیبی از شیمی درمانی، پرتودرمانی و پیوند سلول های بنیادی است. در برخی موارد، درمان های هدفمند و ایمونوتراپی نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. برنامه درمانی خاص به مرحله و شدت بیماری و همچنین به سلامت کلی و ترجیحات فرد بستگی دارد.

در نتیجه، مولتیپل میلوما یک نوع سرطان جدی اما قابل درمان است که بر سلول های پلاسما در مغز استخوان تأثیر می گذارد. علت دقیق هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ممکن است نقش داشته باشد. علائم و نشانه‌ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما اغلب شامل درد استخوان، خستگی، ضعف و عفونت‌های مکرر است. تشخیص مولتیپل میلوما معمولاً شامل ترکیبی از آزمایش های خون و تصویربرداری است و بیماری معمولاً بر اساس سیستم مرحله بندی بین المللی مرحله بندی می شود (منبع: زندگی سبز).

درمان پزشکی مولتیپل میلوما معمولاً شامل ترکیبی از شیمی درمانی، پرتودرمانی و پیوند سلول های بنیادی است. در برخی موارد، درمان های هدفمند و ایمونوتراپی نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. برنامه درمانی خاص به مرحله و شدت بیماری و همچنین به سلامت کلی و ترجیحات فرد بستگی دارد.

برای افراد مبتلا به مولتیپل میلوما مهم است که از نزدیک با تیم مراقبت های بهداشتی خود همکاری کنند تا یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای فردی آنها ایجاد کنند. با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، افراد مبتلا به مولتیپل میلوما می توانند زندگی کاملی داشته باشند.

  • آرزو تهرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی