تندرستی و سلامتی سرمایه است

سلام خوش آمدید

مشکلات مربوط به بیماری های کلیوی

يكشنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰۹:۵۷ ق.ظ

بدن انسان دارای دو عضو لوبیایی شکل به نام کلیه است. عملکرد اصلی این اندام ها فیلتر کردن مواد زائد و آب اضافی از خون شما است که سپس به ادرار تبدیل می شود که از طریق مجرای ادرار دفع می شود. اگر کلیه ها به درستی کار نکنند، می تواند باعث مشکلات مختلف سلامتی یا مشکلات مربوط به بیماری های کلیوی شود مانند:
1) کاهش توانایی تولید گلبول های قرمز (کم خونی)
۲) تورم دست و پا به دلیل تجمع مایعات
3) خستگی، ضعف
4) تنگی نفس
5) حالت تهوع و استفراغ
6) تکرر ادرار یا عفونت های مجاری ادراری
7) فشار خون بالا (فشار خون بالا)
8) خارش بدون بثورات
9) طعم فلزی در دهان
10) تیره شدن غیرمعمول پوست به خصوص کف دست و کف دست. به آن آکانتوز نیگریکانس می گویند.
چه چیزی باعث بیماری های کلیوی می شود؟
دلایل مختلفی وجود دارد که کلیه های شما می توانند به درستی کار نکنند:
1) بیماری مزمن کلیوی (CKD): CKD زمانی رخ می دهد که به ساختارهای کلیه شما آسیب وارد شود که ضایعات خون شما را فیلتر کرده و از طریق ادرار از بدن شما خارج می کند. شایع ترین علت این بیماری دیابت شیرین است که به مرور زمان به عروق خونی کوچک کلیه آسیب می رساند. علل دیگر عبارتند از فشار خون بالا (فشار خون)، بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD)، گلومرولونفریت، و برخی داروها.
2) آسیب حاد کلیه: این آسیب زمانی اتفاق می افتد که به کلیه های شما آسیب ناگهانی وارد می شود که مانع از دفع مواد زائد از بدن می شود و منجر به افزایش سریع سطح اوره، کراتینین و سایر مواد زائد در جریان خون می شود. AKI می تواند ناشی از کم آبی شدید (مانند ورزش شدید)، برخی داروها یا مکمل ها مانند NSAIDS، قرار گرفتن در معرض سموم/سموم، برخی بیماری های خودایمنی و ضربه هایی مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا جراحی بزرگ باشد.
3) سنگ های کلیه: این توده های کوچک و سفت از مواد معدنی و نمک می توانند در داخل کلیه های شما ایجاد شوند که به دلیل تجمع بیش از حد مواد زائد در بدن به درستی کار نکنند. علائم شامل درد شدید در پشت یا پهلوها (معمولاً در یک طرف)، تهوع/استفراغ، تب، خون در ادرار و مشکل در دفع ادرار است.
4) عفونت های دستگاه ادراری: این عفونت ها زمانی رخ می دهند که باکتری ها از طریق مجرای ادرار وارد مثانه شده و شروع به تکثیر در آنجا می کنند که منجر به علائمی مانند درد در هنگام ادرار، ترشح شدید یا بدبو از مجرای ادرار، تب، لرز و ادرار کدر یا خونی می شود. . .
5) تنگی شریان کلیوی: این وضعیت زمانی رخ می دهد که رگ های خونی که خون اکسیژن دار را به کلیه ها می رسانند به دلیل تجمع پلاک (آترواسکلروز) باریک می شوند. در نتیجه اکسیژن کمتری به سلول‌های کلیه منتقل می‌شود که منجر به آسیب و در نهایت نارسایی می‌شود.
6) نفریت بینابینی: این بیماری باعث التهاب در واحدهای فیلتر کننده کلیه به نام گلومرول می شود. شایع ترین علت نفریت بینابینی واکنش آلرژیک به برخی داروها یا مکمل ها، به ویژه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) است.
7) سندرم نفروتیک: این وضعیت نادر بر توانایی کلیه ها برای فیلتر کردن مواد زائد از خون شما تأثیر می گذارد. علائم عبارتند از تورم در دست ها و پاها به دلیل تجمع مایعات، خستگی/ضعف، افزایش وزن با وجود تغییر کم یا بدون تغییر اشتها، سطح کلسترول بالا (هیپرکلسترولمی) و ادرار کف آلود ناشی از نشت بیش از حد پروتئین به دستگاه ادراری.
بله، چندین راه وجود دارد که می توانید از بروز بیماری های کلیوی جلوگیری کنید:
1) یک سبک زندگی سالم با ورزش منظم و یک رژیم غذایی متعادل غنی از میوه ها و سبزیجات حفظ کنید و در عین حال مصرف گوشت قرمز، شکر، نمک، غذاهای فرآوری شده، الکل و غیره را محدود کنید.
2) هرگونه شرایط پزشکی موجود مانند دیابت یا فشار خون بالا (فشار خون بالا) را کنترل کنید. این را می توان از طریق داروها، تغییرات سبک زندگی مانند ترک سیگار و محدود کردن میزان استرس در زندگی به دست آورد.
3) برای جلوگیری از کم آبی که ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه شود، مقدار زیادی آب بنوشید. اگر بالغ یا بیشتر هستید، بسته به سطح فعالیت و شرایط آب و هوایی خود، 8 تا 10 لیوان در روز مصرف کنید.
4) داروهای خود را به دقت کنترل کنید، زیرا برخی از داروها می توانند به مرور زمان به کلیه ها آسیب بزنند (به ویژه NSAIDs). قبل از شروع دوره جدید درمان، در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.
5) معاینات منظم برای تشخیص زودهنگام و در صورت لزوم مداخله کنید. پزشک مراقبت های اولیه شما آزمایش های خون مانند کراتینین، اوره، الکترولیت ها و غیره و همچنین آزمایش ادرار را در طول این معاینات برای ارزیابی وضعیت سلامت کلیه های شما انجام می دهد.

  • آرزو تهرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی