تندرستی و سلامتی سرمایه است

سلام خوش آمدید

بیماری مزمن کلیه (CKD) ناشی از فشار خون بالا چیست؟

سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴ ب.ظ

بیماری مزمن کلیه (CKD) وضعیتی است که در آن کلیه ها به مرور زمان آسیب می بینند و نمی توانند آنطور که باید برای تصفیه مواد زائد و مایعات از بدن شما کار کنند. CKD می تواند ناشی از فشار خون بالا باشد که به آن فشار خون نیز می گویند که یکی از شایع ترین عوامل خطر برای این بیماری است.

فشار خون بالا وضعیتی است که در آن نیروی خون به دیواره رگ های شما به طور مداوم بسیار زیاد است. این یک عامل خطر اصلی برای چندین بیماری از جمله CKD است. نیروی اضافی خون روی رگ های تامین کننده کلیه ها می تواند به مرور زمان منجر به آسیب شود و باعث بیماری مزمن کلیه شود.

علائم و نشانه های بیماری مزمن کلیه (CKD) ناشی از فشار خون بالا:

1. کاهش برون ده ادرار: از آنجایی که کلیه های شما در اثر فشار خون بالا آسیب می بینند، کمتر قادر به فیلتر کردن مواد زائد بدن شما هستند. این می تواند منجر به کاهش میزان ادرار تولیدی شما شود. 2. تورم (ادم): احتباس مایعات یکی از اولین علائم CKD است و اغلب به دلیل کاهش عملکرد کلیه ایجاد می شود. همانطور که مایع جمع می شود، می تواند باعث تورم در مچ پا یا پا، شکم، صورت یا سایر قسمت های بدن شود.
3. خستگی: کلیه ها همچنین در تنظیم تعادل مواد معدنی مانند پتاسیم و سدیم در جریان خون شما نقش دارند. هنگامی که آنها به درستی کار نمی کنند، این می تواند منجر به خستگی یا ضعف شود. 4. افزایش سطح کراتینین: کراتینین یک ماده زائد است که وقتی عضلات برای انرژی تجزیه می شوند در بدن تجمع می یابد. سطح بالای کراتینین در خون شما می تواند نشان دهنده آسیب کلیه باشد و اغلب برای آزمایش عملکرد کلیه ها استفاده می شود.
5. تهوع یا استفراغ: در برخی موارد، CKD ناشی از فشار خون بالا نیز ممکن است به تهوع یا استفراغ به دلیل بزرگ شدن طحال منجر شود. 6. تغییر رنگ ادرار: با بدتر شدن عملکرد کلیه، ممکن است ادرار کف آلود، کف آلود یا تیره تر از حد طبیعی شود.
7. خارش: مشکلات کلیوی نیز می تواند باعث خارش در سراسر بدن به خصوص در شب شود. این یک علامت رایج CKD است و باید توسط پزشک برای رد بیماری کلیوی بررسی شود.

8. فشار خون بالا: فشار خون بالا اغلب در افراد مبتلا به CKD ناشی از فشار خون بالا وجود دارد. در صورت عدم کنترل می تواند باعث آسیب بیشتر به کلیه ها شود ( منبع: زندگی سبز ).
9. پروتئین در ادرار: یکی دیگر از علائم آسیب کلیه، وجود پروتئین در ادرار است که آلبومینوری یا پروتئینوری نیز نامیده می شود. این یک شاخص قوی است که کلیه های شما دیگر به درستی کار نمی کنند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. 10. بیماری استخوان: CKD همچنین می تواند منجر به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان شود.
چگونه پزشکان بیماری مزمن کلیه (CKD) ناشی از فشار خون بالا را تشخیص می دهند:

برای تشخیص بیماری مزمن کلیه، پزشک شما با بررسی سابقه پزشکی شما از جمله شرایط فعلی یا گذشته که ممکن است داشته باشید، شروع می کند. آنها همچنین یک معاینه فیزیکی انجام می دهند و آزمایش خون را برای بررسی مواردی مانند سطح کراتینین، آزمایش ادرار، الکترولیت ها، شمارش کامل خون (CBC) و تست های عملکرد کلیه مانند GFR (نرخ فیلتراسیون گلومرولی) انجام می دهند.

همچنین ممکن است برای اندازه گیری میزان پروتئین موجود در ادرار، جمع آوری ادرار 24 ساعته تجویز شود. همچنین می توان از سونوگرافی یا سی تی اسکن شکم برای بررسی علائم آسیب کلیه استفاده کرد. پزشک شما همچنین ممکن است MRI، آنژیوگرافی یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری را در صورت نیاز برای رد سایر بیماری‌هایی که می‌توانند باعث علائم شما شوند، تجویز کند.

درمان بیماری مزمن کلیه (CKD) ناشی از فشار خون بالا:

هدف از درمان بیماری مزمن کلیه، کند کردن پیشرفت آن و جلوگیری از عوارضی مانند نارسایی کلیه یا مرحله نهایی بیماری کلیوی است. درمان های اصلی شامل کنترل فشار خون بالا، مدیریت سایر شرایطی که می توانند عملکرد کلیه را بدتر کنند (مانند دیابت) و مصرف داروهایی برای محافظت از کلیه ها و بهبود عملکرد آنها است.

کنترل فشار خون بالا:
داروهای کاهنده فشار خون یکی از درمان های اصلی برای افراد مبتلا به CKD ناشی از فشار خون بالا هستند. این داروها شامل مهارکننده‌های ACE، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs)، دیورتیک‌ها و مسدودکننده‌های بتا هستند. مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را در مورد زمان و تعداد دفعات مصرف این داروها دنبال کنید تا مطمئن شوید که آنها در دوز مناسب شما کار می کنند.
مدیریت سایر شرایط:
اگر شرایط دیگری دارید که می تواند CKD را بدتر کند یا شما را در معرض خطر نارسایی کلیه قرار دهد، مهم است که آنها را نیز مدیریت کنید. اینها شامل دیابت، بیماری قلبی و بیماری های خودایمنی مانند لوپوس است. با پزشک خود در مورد یک برنامه درمانی برای این شرایط برای کمک به محافظت از کلیه ها همکاری کنید.
مصرف داروهای محافظ کلیه:
علاوه بر کنترل فشار خون بالا و مدیریت سایر شرایط، مصرف برخی داروها نیز می تواند در کند کردن پیشرفت CKD مفید باشد. اینها شامل آسپرین یا وارفارین با دوز کم (کومادین) برای افراد دارای سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی و همچنین مکمل های معدنی مانند کلسیم و ویتامین D برای جلوگیری از تحلیل استخوان می باشد.

محافظت از کلیه ها:
چندین داروی دیگر برای محافظت از عملکرد کلیه در CKD استفاده می شود. اینها شامل آلوپورینول برای نقرس، آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) و کورتیکواستروئیدها برای مدیریت التهاب است. پزشک بر اساس شرایط فردی شما بهترین گزینه ها را با شما در میان می گذارد.

عوارض بیماری مزمن کلیه (CKD) ناشی از فشار خون بالا:

نارسایی کلیه یا بیماری کلیوی در مرحله نهایی: CKD می تواند به نارسایی کلیه تبدیل شود، به این معنی که کلیه های شما دیگر قادر به فیلتر کردن مواد زائد و مایعات از بدن شما نیستند. در این مرحله، برای زنده ماندن به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز خواهید داشت.
بیماری قلبی: فشار خون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی است. در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه ناشی از فشار خون بالا، کنترل فشار خون و مدیریت سایر عوامل خطرزای قلبی عروقی مانند کلسترول، دیابت و استعمال دخانیات اهمیت بیشتری دارد.
بیماری های استخوانی: CKD همچنین می تواند منجر به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان یا کاهش تراکم استخوان شود. این به دلیل اثرات هورمون هایی است که توسط کلیه ها ترشح می شود که رشد و چرخش استخوان را تنظیم می کند. سطوح پایین این هورمون ها در افراد مبتلا به CKD ممکن است باعث استخوان های ضعیف تر و شکننده تر شود.
عفونت ها: افراد مبتلا به CKD به دلیل تغییرات در سیستم ایمنی بدن در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از عفونت ها هستند. اینها شامل عفونت های ادراری، ذات الریه و عفونت های خونی (سپسیس) است. مهم است که علائم جدید یا بدتر شده را فوراً به پزشک خود گزارش دهید تا در صورت نیاز بررسی و درمان شوند.
سلامت عاطفی: CKD همچنین می تواند تأثیر زیادی بر بهزیستی عاطفی داشته باشد. احساس ناامیدی، افسردگی یا اضطراب در افراد مبتلا به این بیماری غیر معمول نیست. صحبت کردن با پزشک یا مشاور در مورد این احساسات ممکن است به شما کمک کند تا بهتر با آن کنار بیایید و با مدیریت CKD احساس حمایت بیشتری کنید.
تفاوت بین بیماری حاد و مزمن کلیه:
آسیب حاد کلیه (AKI) کاهش ناگهانی عملکرد کلیه است که طی چند روز یا چند هفته اتفاق می افتد. معمولاً در اثر یک بیماری حاد، دارو، قرار گرفتن در معرض سموم یا تروما ایجاد می شود. اگر علت به سرعت درمان شود و کلیه های شما بهبود یابند، AKI می تواند برگشت پذیر باشد.
از سوی دیگر، بیماری مزمن کلیه (CKD) یک بیماری طولانی مدت است که با گذشت زمان بدتر می شود.

  • آرزو تهرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی