تندرستی و سلامتی سرمایه است

سلام خوش آمدید

انواع شایع شرایط آلرژیک کدامند؟

شنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۰۳:۲۸ ب.ظ

آلرژی یک مشکل رایج سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. آنها زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی به یک ماده بی ضرر مانند گرده، گرد و غبار یا شوره حیوانات خانگی بیش از حد واکنش نشان می دهد و آنتی بادی هایی تولید می کند که باعث واکنش التهابی می شود. این پاسخ می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم، از ناراحتی خفیف تا واکنش های تهدید کننده زندگی شود.

شیوع آلرژی:

آلرژی یک نگرانی رو به رشد سلامتی است و شیوع بیماری های آلرژیک در سال های اخیر افزایش یافته است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، آلرژی یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در سراسر جهان است که تا 30 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. در ایالات متحده تخمین زده می شود که سالانه بیش از 50 میلیون نفر از آلرژی رنج می برند.

انواع شایع شرایط آلرژیک:

انواع مختلفی از شرایط آلرژیک وجود دارد، از جمله:

آلرژی فصلی: همچنین به عنوان تب یونجه شناخته می شود، آلرژی فصلی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به گرده درختان، علف ها یا علف های هرز بیش از حد واکنش نشان دهد. علائم شامل عطسه، خارش چشم، آبریزش بینی و احتقان است.
آلرژی به حیوانات خانگی: این آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های موجود در شوره، بزاق یا ادرار حیوانات خانگی بیش از حد واکنش نشان دهد. علائم شامل خارش چشم، بینی و گلو و همچنین سرفه و خس خس سینه است.
آلرژی های پوستی: این آلرژی ها زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی نسبت به موادی که با پوست در تماس هستند، مانند لاتکس یا فلزات خاص، بیش از حد واکنش نشان می دهد. علائم شامل خارش، قرمزی و التهاب پوست است.
علائم شایع آلرژی:

علائم آلرژی بسته به نوع و شدت آلرژی می تواند متفاوت باشد. علائم رایج عبارتند از:

عطسه کردن
خارش چشم، بینی و گلو
آبریزش بینی و احتقان
سرفه و خس خس سینه
بثورات پوستی و خارش
کهیر و تورم
آنافیلاکسی (در موارد شدید)

چه چیزی باعث آلرژی می شود؟

آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده بی‌ضرر، به نام آلرژن، بیش از حد واکنش نشان دهد. سیستم ایمنی آنتی بادی هایی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) تولید می کند که به ماست سل ها و بازوفیل های بدن متصل می شوند. هنگامی که آلرژن با بدن تماس پیدا می کند، باعث آزاد شدن هیستامین و سایر مواد شیمیایی از این سلول ها می شود که منجر به پاسخ التهابی می شود.

چه چیزی باعث آلرژی به حیوانات خانگی و آلرژی پوستی می شود؟

آلرژی به حیوانات خانگی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های موجود در شوره، بزاق یا ادرار حیوانات خانگی بیش از حد واکنش نشان دهد. آلرژی پوستی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به موادی که با پوست در تماس هستند، مانند لاتکس یا فلزات خاص، بیش از حد واکنش نشان می دهد.

چه کسانی در معرض خطر آلرژی هستند و چرا؟

هر کسی ممکن است به آلرژی مبتلا شود، اما برخی عوامل می توانند خطر ابتلا به آلرژی را افزایش دهند. این شامل:

ژنتیک: افرادی که سابقه خانوادگی آلرژی دارند بیشتر احتمال دارد که خودشان به آلرژی مبتلا شوند.
سن: آلرژی در کودکان شایع تر است، اما ممکن است در هر سنی ایجاد شود.
عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض آلودگی، دود تنباکو و سایر عوامل محیطی می تواند خطر ابتلا به آلرژی را افزایش دهد.
سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به HIV یا سرطان، بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی هستند.
رینیت آلرژیک چیست؟

رینیت آلرژیک که به عنوان تب یونجه نیز شناخته می شود، یک نوع شایع آلرژی فصلی است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به گرده درختان، علف ها یا علف های هرز بیش از حد واکنش نشان دهد. علائم شامل عطسه، خارش چشم، آبریزش بینی و احتقان است.

چشم های آلرژیک چیست؟

چشم های آلرژیک، همچنین به عنوان ورم ملتحمه آلرژیک شناخته می شود، یک نوع رایج آلرژی است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل حساسیت زا مانند گرده، گرد و غبار یا شوره حیوانات خانگی واکنش بیش از حد نشان دهد. علائم شامل خارش، قرمزی و التهاب چشم است.

آنافیلاکسی چیست؟

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید و بالقوه تهدید کننده زندگی است که می تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن رخ دهد. علائم عبارتند از:

تورم صورت، لب ها، زبان و گلو
تنگی نفس و خس خس سینه
ضربان قلب سریع و فشار خون پایین
سرگیجه، سبکی سر، یا غش
حالت تهوع، استفراغ یا درد شکم
اسهال یا گرفتگی عضلات
خارش و کهیر
سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دهان یا صورت
آنافیلاکسی می تواند توسط طیف وسیعی از آلرژن ها از جمله غذاها، داروها، نیش حشرات و لاتکس ایجاد شود. اگر علائم آنافیلاکسی را تجربه کردید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی است، زیرا در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

نتیجه:

آلرژی یک مشکل سلامتی رایج است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی بیش از حد به یک ماده بی‌ضرر واکنش نشان می‌دهد و منجر به طیف وسیعی از علائم از ناراحتی خفیف تا واکنش‌های تهدیدکننده زندگی می‌شود. انواع مختلفی از شرایط آلرژیک وجود دارد، از جمله آلرژی فصلی، حساسیت به حیوانات خانگی و حساسیت پوستی. علائم آلرژی بسته به نوع و شدت آلرژی می تواند متفاوت باشد و می تواند شامل عطسه، خارش چشم، آبریزش بینی و احتقان باشد. هر کسی ممکن است به آلرژی مبتلا شود، اما برخی عوامل می توانند خطر ابتلا به آلرژی را افزایش دهند، مانند ژنتیک، سن، عوامل محیطی و سیستم ایمنی ضعیف. اگر علائم آنافیلاکسی را تجربه کردید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

منبع مطلب: سایت زندگی سبز

  • آرزو تهرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی