تندرستی و سلامتی سرمایه است

سلام خوش آمدید

نشانه های درد کلیه چیست؟

سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۱۸ ق.ظ

کلیه ها دو اندام کوچک لوبیایی شکل هستند که در دو طرف ستون فقرات، درست زیر قفسه سینه قرار دارند. آنها مسئول فیلتر کردن مواد زائد و مایعات اضافی از خون، تنظیم فشار خون و حفظ تعادل الکترولیت ها در بدن هستند. کلیه ها همچنین هورمون هایی تولید می کنند که به تنظیم فشار خون، تولید گلبول های قرمز و تولید ویتامین D کمک می کنند.

اولین علائم و نشانه های درد کلیه می تواند شامل درد مبهم یا درد شدید در ناحیه کمر یا پهلوها، خون در ادرار، تکرر ادرار و میل شدید به ادرار کردن باشد. این علائم همچنین می تواند نشان دهنده سایر شرایط باشد، بنابراین مراجعه به پزشک برای تشخیص مناسب ضروری است.

چندین بیماری کلیوی وجود دارد که می تواند باعث درد کلیه شود، از جمله سنگ کلیه، عفونت و بیماری مزمن کلیه. سنگ های کلیه رسوبات کوچک و سختی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند و هنگام عبور از مجاری ادراری می توانند باعث درد شدید شوند. عفونت هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) نیز می توانند باعث درد و ناراحتی کلیه شوند. بیماری مزمن کلیه یک بیماری طولانی مدت است که می تواند باعث آسیب تدریجی به کلیه ها شود و منجر به نارسایی کلیه شود.

اگر درد کلیه را تجربه می کنید، مهم است که برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است معاینه فیزیکی، آزمایش خون و آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن را برای تعیین علت درد انجام دهد.

درمان درد کلیه به علت اصلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، سنگ کلیه ممکن است با دارو برای کمک به دفع سنگ یا با جراحی برای برداشتن سنگ درمان شود. عفونت‌ها را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد و بیماری مزمن کلیوی ممکن است به تغییراتی در سبک زندگی نیاز داشته باشد، مانند اصلاح رژیم غذایی و دارو برای مدیریت فشار خون و سطح قند خون.

یکی از راه های تشخیص بیماری کلیوی، اندازه گیری سطح نیتروژن اوره خون (BUN) در خون است. BUN یک محصول زائد است که زمانی ایجاد می شود که کبد پروتئین های غذایی که می خوریم را تجزیه می کند. به طور معمول، کلیه ها BUN را از خون فیلتر کرده و آن را از طریق ادرار دفع می کنند. با این حال، اگر کلیه ها به درستی کار نکنند، سطح BUN در خون می تواند افزایش یابد. سطح بالای BUN می تواند نشان دهنده نارسایی کلیه باشد که یک بیماری جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

علاوه بر اندازه‌گیری سطح BUN، پزشکان ممکن است از آزمایش‌های دیگری نیز برای تشخیص بیماری کلیوی استفاده کنند، مانند آزمایش خون برای بررسی پروتئینوری (پروتئین در ادرار)، آزمایش ادرار برای بررسی گلبول‌های قرمز و سفید خون، و آزمایش‌های تصویربرداری، مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن، برای تجسم کلیه ها و ساختارهای اطراف.

در نتیجه، کلیه ها اندام های ضروری هستند که نقش حیاتی در حفظ سلامت بدن دارند. اگر درد کلیه را تجربه می کنید، مهم است که برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. با درک علل و علائم درد کلیه و همچنین روش‌ها و آزمایش‌هایی که برای تشخیص بیماری کلیوی استفاده می‌شود، می‌توانید اقداماتی را برای محافظت از سلامت کلیه خود و حفظ سلامت کلی خود انجام دهید.

منبع مطلب مجله پزشکی سلامتی زندگی سبز می باشد.
 

  • آرزو تهرانی

نظرات (۱)

سلام

خیلی هم عالی

ان شاءالله موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی