تندرستی و سلامتی سرمایه است

سلام خوش آمدید

فواید شگفت انگیز کلم برگ برای سلامتی

شنبه, ۷ بهمن ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵ ق.ظ

کلم برگ سبزی فروتنی است که اغلب در سایه عموزاده های جذاب ترش مانند کلم پیچ و کلم بروکلی مورد توجه قرار نمی گیرد. با این حال، این سبزی برگ دار یک ابر غذای واقعی است که حاوی مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان های قوی و خواص ضد التهابی است. در این مقاله، فواید فوق‌العاده کلم را بررسی می‌کنیم، مزایای سلامتی فراوان آن را روشن می‌کنیم و دستور العمل‌های خوشمزه‌ای برای گنجاندن آن در وعده‌های غذایی روزانه‌تان ارائه می‌کنیم.

سرشار از مواد مغذی
کلم برگ یک غذای کم کالری و پرمغذی است که آن را به یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی متعادل تبدیل می کند. در اینجا برخی از مواد مغذی کلیدی موجود در یک فنجان (89 گرم) کلم خام آورده شده است:

ویتامین K: 85 درصد از ارزش روزانه (DV)
ویتامین C: 54 درصد از DV
فولات: 10 درصد از DV
منگنز: 7 درصد از DV
ویتامین B6: 6٪ از DV
کلسیم: 4 درصد از DV
پتاسیم: 4 درصد از DV
منیزیم: 3 درصد از DV
آنتی اکسیدان های قوی
کلم برگ سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند و به پیشگیری از بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند. برخی از آنتی اکسیدان های قوی در کلم برگ عبارتند از:

پلی فنول ها: فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک که دارای فواید سلامتی مختلفی مانند کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های مزمن هستند.
کاروتنوئیدها: لوتئین، زآگزانتین و بتاکاروتن، که سلامت چشم را ارتقا می‌دهند و ممکن است خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند.
خواص ضد التهابی
التهاب مزمن با مسائل مختلف سلامتی مانند بیماری قلبی، اختلالات خودایمنی و سرطان مرتبط است. کلم حاوی چندین ترکیب ضد التهابی است، از جمله:

آنتوسیانین ها: این فلاونوئیدها که در کلم قرمز یافت می شوند، التهاب را کاهش می دهند و ممکن است به پیشگیری از بیماری های مزمن کمک کنند.
سینیگرین: گلوکوزینولاتی که در همه انواع کلم یافت می شود، سینیگرین دارای خواص ضد التهابی است و ممکن است به محافظت در برابر برخی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و مثانه کمک کند.
از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کند
کلم یک منبع عالی از فیبر غذایی است که برای حفظ سلامت سیستم گوارش ضروری است. فیبر موجود در کلم می تواند کمک کند:

حرکات منظم روده را ترویج دهید
باکتری های مفید روده را تغذیه کنید
سطح قند خون را تنظیم کنید
کاهش سطح کلسترول
باعث کاهش وزن می شود
به دلیل محتوای کم کالری و مواد مغذی بالا، کلم می تواند یک متحد ارزشمند در تلاش برای کاهش وزن باشد. گنجاندن کلم در رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند بدون مصرف کالری بیش از حد احساس سیری و رضایت داشته باشید، و این باعث می‌شود که کمبود کالری برای کاهش وزن حفظ شود.

دستور العمل های آسان و خوشمزه
در اینجا سه دستور العمل ساده و خوشمزه با کلم وجود دارد:

سالاد آسیایی: کلم بنفش و سبز، هویج و فلفل دلمه ای قرمز را ریز خرد کنید. با سس تهیه شده از سرکه برنج، روغن کنجد، سس سویا، سیر، زنجبیل و عسل مخلوط کنید. بادام زمینی خرد شده و گشنیز را برای ترد و طعم بیشتر روی آن قرار دهید.
رول کلم شکم پر: یک سر کلم را سفید کرده و خنک کنید، سپس به آرامی برگ ها را جدا کنید. برنج پخته شده، بوقلمون چرخ شده، پیاز، سیر و سس گوجه فرنگی را با هم مخلوط کنید و از این مخلوط برای پر کردن برگ های کلم استفاده کنید. رول کنید و در یک ظرف پخت قرار دهید، سپس سس گوجه فرنگی بیشتری روی آن بمالید و به مدت 45 دقیقه بپزید.
استیک کلم برشته شده: فر را از قبل با دمای 400 درجه فارنهایت (204 درجه سانتیگراد) گرم کنید. یک سر کلم را به ضخامت یک اینچ "استیک" برش دهید، سپس با برس روغن زیتون، سیر و گیاهان و ادویه جات دلخواه بمالید. به مدت 20 تا 25 دقیقه تفت دهید و یک بار بچرخانید تا لبه ها ترد و کاراملی شوند.
گنجاندن کلم در رژیم غذایی می تواند فواید سلامتی متعددی داشته باشد، از حمایت از سلامت دستگاه گوارش گرفته تا تامین آنتی اکسیدان های قوی.

منبع مطلبی مجله پزشکی سلامتی زندگی سبز می باشد.

 

  • آرزو تهرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی